donderdag 11 februari 2016

De Lua slaapzak in tweevoud



Ik weet niet meer wanneer ik de Lua van Straightgrain voor het eerst zag, maar toen ik zwanger bleek te zijn van onze jongste wist ik wel dat ik voor hem zo'n slaapzak wilde maken. Aangezien mijn to sew lijstje voor de geboorte zo lang was en Kasper de eerste maanden na de geboorte toch nog niet in een slaapzak zou slapen, stelde ik het uit. Totdat we op naaiweekend gingen met een aantal ijverige wijven. Een heel weekend naaien met vijf andere naaigekke dames in een prachtig huis met karakter zonder om te hoeven kijken naar kinderen. Het was heerlijk. De volgende editie ligt al vast.

Natuurlijk wist ik dat ik te ambitieus was wat het aantal projecten betreft, maar twee slaapzakken heb ik toch maar mooi afgekregen (afgezien van de knopen dan). Zoals ik overal kon lezen, blijkt het een eenvoudig patroon te zijn. Toch kwam er heel wat tornwerk bij kijken. Hoe vaak ik de rits genaaid heb en weer kon losnaaien, weet ik niet meer. Ik weet wel nog dat het de eerste keer kwam doordat ik te dicht bij de rits genaaid had en die daardoor niet meer dicht kreeg. 


Bij diezelfde eerste slaapzak kwam er nog eens tornwerk te pas (maar ik weet al niet meer waarom), daarom besloot ik om ook nummer twee te naaien zodat ik zeker niet dezelfde fouten zou maken. Ik maakte niet dezelfde fouten, nee, maar ik maakte er weer andere, opnieuw bij de rits. Bij het naaien van de rits op de voering bleek die twee (of zelfs drie) keer gedraaid te zitten. - Volgende keer toch maar rijgen! - Gelukkig was ik in heel fijn gezelschap en slaagde ik erin rustig te blijven. Thuis had ik alles zeker aan de kant gegooid om er op een later moment mee verder te gaan. 


Na een avondje knoopsgaten maken en knopen aannaaien thuis heeft Kasper twee warme slaapzakken. Ik maakte de maat 1 tot 2 jaar. In maart wordt hij al één en hij is groot voor zijn leeftijd. De lengte is ruim, dus hopelijk heeft hij er volgende winter ook nog plezier van.  



De voering maakte ik van biokatoen die ik voorwaste en daar was ik blij om want hij was nadien toch wat gekrompen.

Ondanks de storm van afgelopen maandag scheen toch ook de zon. En wat ben ik blij dat ik de moeite deed om wat foto's te maken van die vrolijke boef van ons. Wat is ie schattig!





Ondanks al het getorn staat er toch nog een versie van deze slaapzak op mijn to sew lijstje en wel een zomerversie. Zou het me dan lukken niet één keer het tornmesje te gebruiken?...



Stof: Lama Love van Monaluna, van bij Ella & Basiel - Olifanten (ik vind zo snel de naam van de stof niet) van bij Cas & Nina.
Patroon: Lua Slaapzak van Straightgrain, maat 1 tot 2 jaar

Follow on Bloglovin

12 opmerkingen:

  1. Oh zo mooi! Vanaf welke leeftijd liet je hem in een slaapzak slapen? En met wat ga je de zomerversie voeten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze jongens sliepen pas vanaf een maand of 4 in een slaapzak, daarvoor wikkelden we ze in een dekentje.

      Verwijderen
    2. Bij de zomerversie ga ik geen tussenvoeing gebruiken, enkel buitenstof en voering.

      Verwijderen
  2. Wat een mooie slaapzakken en wat een schattige foto's :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Ik geniet ervan dat hij zich nu nog zo gewillig laat fotograferen. :-)

      Verwijderen
  3. Super leuke slaapzakken! Die van mij staat ook hoog op het to-sew lijstje nu, al wordt het een andere, want knopen bovenaan dat blijft hier gewoon niet aan dan! En wat een prachtige locatie kozen jullie voor je naaiweekend, da's écht pure verwennerij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knopen peutert hij niet los, maar ik moet de knoopsgaten ondertussen wel al iets kleiner maken zodat de knoop er niet zelf uitglipt. :-) Welke ga jij maken?

      Verwijderen
  4. Leuke slaapzakken, ik vind dat die stukken veel voldoening geven. Mijn zoon is anderhalf en past nog in de maat kleiner, jouw Kasper zal wel een grote kerel zijn. :-)
    Een heel weekend ongestoord naaien... Klinkt als muziek in mijn oren. Toch maar eens werk van maken denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Achteraf denk ik wel had ik maar even een slaapzak op het patroon van 1 jaar en dat van 2 jaar gelegd, dan had ik misschien wel gezien dat die van 1 jaar ook nog oké was. Maar het is ook wel schattig zo'n klein ventje in zo'n lange slaapzak. En we zullen er lang plezier van hebben! ;-)
      Zeker werk maken van zo'n naaiweekend!!

      Verwijderen
  5. Mooi, mooi! Bij gebrek aan baby's maakte ik eind vorig jaar de poppenversie :-)

    BeantwoordenVerwijderen