zaterdag 23 mei 2015

Mijn eerste Ole (mét geslaagde fotoshoot!)

Eergisteren de laatste hand gelegd aan mijn eerste Ole, een omkeerbaar vestje van Zonen09, en foto's genomen zonder model, gisteren foto's gemaakt mét model en vandaag er al over bloggen: dat moet een primeur voor me zijn; zo snel ben ik normaal niet. Hoewel ik nog verschillende eerdere projecten heb om te laten zien, ben ik zo enthousiast over de laatste nieuwe kleerkast-aanwinst van de oudste dat ik dit meteen met de hele wereld wil delen.



Het wisselvallige weer van de laatste dagen (weken) maakte een kledingstuk met lange mouwen toch wel noodzakelijk. Als ik de oudste echter met een trui de deur uit laat gaan, doet hij die niet uit als hij het te warm krijgt, met enorme zweetbuien als gevolg. Daarom was er een vestje nodig. En ik wilde het niet kopen, dus kwam ik bij Ole terecht. Deze keer kocht ik de papieren versie van het patroon, want ik had geen zin om de hele puzzel van het digitale patroon aan elkaar te plakken. En ik ga dat vaker doen, want het hele pakketje is echt een streling voor het oog (en het bespaart heel wat werk).

Ik tekende een 110 voor mijn 3,5-jarige. Het was wel even slikken toen ik bij het matenoverzicht zag staan dat dat voor een 5-jarige is. De oudste boef is best groot voor zijn leeftijd, maar zo groot?... Ik tekende er meteen de 1 cm naadwaarde bij, want ik wist dat dit model meer dan één keer gemaakt zou worden.



Voor de buitenstof koos ik een blauwe stof met donkerblauwe sterren van Lillestoff (alle stof van hen is GOTS gecertificeerd) en de binnenstof werd donkerblauwe tricot. 


Geen gekke kleurencombinaties, want daar houdt m'n man niet van. Die houdt van simpel. Toch kon ik aan één gekkigheidje niet weerstaan: ik gebruikte een ander stofje voor de zakken. De zakken vallen niet zo op, zou je denken. Maar ik kreeg al commentaar dat de stof van de zakken niet past bij de rest van het vestje!... Ik vind het leuk en blijf het doen. Het leuke aan naaien is net dat je er je eigen twist aan kunt geven. 



Het in elkaar zetten ging heel vlot totdat ik bij stap 14 beland was: de sluitranden aan binnen- en buitenpanden vastmaken. Ik heb er twee dagen op zitten turen: niet de hele tijd natuurlijk; de jongste telg vroeg ook de nodige aandacht, en ik hoopte dat als ik het zou wegleggen ik bij de volgende poging wel het licht zou zien. Niet dus. Dan heb ik Sharon, het creatieve brein achter Zonen09, maar gemaild om hulp. Ondanks dat mijn vraag buiten haar vaste mailuren kwam, kreeg ik toch heel snel antwoord van haar. Bedankt, Sharon! En na nog even wat gepuzzel zag ik het licht! Ik kon de uitleg niet letterlijk toepassen omdat ik de sluitranden niet uit elkaar kon halen omdat die al vast zaten door kamsnaps. Ik zette die erop bij de stap waar over onzichtbare drukknopen wordt gesproken, maar kamsnaps zijn niet onzichtbaar en worden beter behandeld zoals knopen, wat wil zeggen dat ze er pas op het einde op gezet moeten worden. Ik heb gelukkig niet alle kamsnaps even moeten verwijderen, enkel de onderste, maar het was wel wat gepriel, dus de volgende keer zet ik ze er pas op het einde op.
Nadat ik het licht had gezien, ging het verder redelijk vlot: ik heb nog maar één keer moeten tornen en dat was toen bleek dat ik één mouw gedraaid had vast gezet (ik had er nochtans zo goed op gelet - hé, dat rijmt!). Gelukkig was dat foutje snel opgelost.
Bij het omdraaien van het vestje bleek nog dat ik een "meisjes"sluiting had gemaakt: de knoopjes sluiten namelijk rechts over links in plaats van links over rechts. Gelukkig heeft onze boef daar geen last van, maar het is wel nog een reden om de kamsnaps pas op het einde te bevestigen, want dan is veel beter te zien hoe de panden sluiten.

Hier schreef ik dat ik het raar vond dat de uitleg over wat de voor- en achterkant van de mouwen was niet duidelijker beschreven stond. Nu weet ik wat ik over het hoofd gezien had: het overnemen van de markeringen. Had ik dat gedaan dan had ik de mouwen waarschijnlijk zonder problemen vastgezet. Bij het vestje is het in ieder geval geen probleem geweest. 

Ik was zo blij met deze creatie dat ik zeker ook leuke foto's met model wilde. Dus heb ik hem "omgekocht" door hem TV te laten kijken (op de iPad) tijdens het ontbijt als hij beloofde om te poseren met zijn nieuwe vestje. En ja, hoor, hij heeft het gedaan én het heeft leuke foto's opgeleverd! Het zijn niet de serieuze foto's die je van een model verwacht, maar ze zijn wel helemaal hoe onze oudste is. Ik moest wel razendvlug zijn (dus kon niet echt op de compositie laat staan de achtergrond letten) en kreeg niet de kans om heel veel foto's te trekken. Maar dat heeft dan weer als voordeel dat ik geen keuzestress heb gehad en gewoon alle foto's hieronder kan laten zien.










Alle poses kwamen van hemzelf.
Foto's met de andere kant van het vestje waren teveel gevraagd. Daarom de achterkant toch nog maar even zonder model.



Hoewel het vestje wel past, zit er geen groeimarge meer in. het tweede exemplaar wordt er één in maat 116 (6 jaar! Hij wordt pas 4 in september!). Bij het overtekenen van maat 116 kwam ik erachter waarom de heupboord van dit sterrenvestje 2 centimeter korter was dan de voor- en achterpanden. Ik vond het raar, maar naaide gewoon aan de beide banden 3 centimeter extra stof en besteedde er verder geen aandacht aan. Blijkt dat ik de heupboord van 104 had over getekend. Ja, dat verklaarde het verschil.

Na Pim en Theo is dit het derde Zonen09 patroon dat ik gemaakt heb. Ook over Ole ben ik super enthousiast. Ik blijf het een kunst vinden hoe gedetailleerd de omschrijvingen van de verschillende stappen uitgelegd worden. En kom je er even niet uit, komt Sharon je graag te hulp! Fantastische service!

Notes to myself:
- de E-markering op de zijzakken niet inknippen maar markeren met een stiftje of krijt
- bij maat 110 1cm extra aan de heupboord tekenen want ik nam daar een maat te klein over
- de hele kraag met rekbare vlieseline verstevigen, niet enkel de sluitranden
- opletten dat ik de mouwen niet gedraaid aan elkaar zet
- de kamsnaps pas op het einde erop zetten

Binnenkort laat ik hier het tweede exemplaar zien, de stof ligt al geknipt op m'n naaitafel en daar waar ik de eerste keer de mist in ging, zal dat nu natuurlijk helemaal goed gaan (hoop ik toch).

Patroon: Ole van Zonen09
Buitenstof: tricot Lillestoff, bij Cas & Nina
Binnenstof: tricot van bij Ella & Basiel

Follow on Bloglovin

7 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk spontaan model....maakt het lekker levensecht....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hulplijn Sharon to the rescue. Handig die extra service! De volgende zal weer wat gemakkelijker gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haalde bij jullie het idee om hulp te vragen aan Sharon, anders had ik gewacht tot de naailes maar daar was ik toch te ongeduldig voor. Volgende vestje zal veel sneller gaan!

      Verwijderen
  3. Ik vind het een schitterende ole! Mooie kleurencombinatie! (Ja, ook het zakje:)).
    Jongens/meisjessluiting, wordt daar echt nog zo naar gekeken? Al mijn jongenshemdjes sluiten rechts over links. In mijn ogen is dat veel logischer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Bij kinderen maakt die sluiting inderdaad niet zo uit. Ik slaap soms in een mannenhemd en merk dan toch het verschil bij het open doen van de knoopjes. Het is wat je gewend bent natuurlijk. En natuurlijk is recht over links voor jou logischer als vrouw ;-) Ik las ergens dat het vroeger bij de mannen links over rechts moest zijn zodat ze hun handen vrij hebben om hun zwaard te trekken of zoiest...

      Verwijderen
  4. Dag Saskia, wat een gedetailleerde ervaring die je beschrijft. Ook voor mij leerrijk om te lezen. Ik ben blij dat Ole jou en je zoon zo goed beviel. Veel plezier nog met de volgende maaksels! Ik pin deze alvast even op ons klantenreview board!

    BeantwoordenVerwijderen