maandag 13 april 2015

Liebster Award


Precies een maand geleden werd ik - aangenaam - verrast door een berichtje van Creative Catoo dat zij me genomineerd had voor de Liebster Award. De watte? De Liebster Award. Een virtuele award voor beginnende/kleine bloggers (met minder dan 200 volgers) om de persoon achter de blog beter te leren kennen, en om aan te geven dat je zijn/haar blog echt de moeite waard vindt.

Bedankt, Marieke, voor deze eer. Ik kan iedereen aanraden een kijkje te gaan nemen op haar blog. 

De eerste regels van dit blogstukje schrijf ik als hoogzwangere. Ik denk niet dat dit stukje klaar zal zijn voor boef nr. 2 zich aandient, maar hé, ook na de bevalling blijf ik bloggen, dus doen we dan verder.
Update: 27 maart ben ik bevallen van onze tweede zoon. Omdat ik een keizersnede gehad hebt, verloopt het herstel wat langzamer maar ik heb niks te klagen. Ik voel me prima en geef me over aan de gedwongen rust. En dus heb ik tijd om wat te schrijven.

De Regels:  
  1. Je bedankt de persoon die je genomineerd heeft, en plaatst een link naar zijn/haar blog in je blogpost.
  2. Je beantwoordt de vragen die je gekregen hebt bij de nominatie.
  3. Je nomineert zelf 5 tot 11 andere bloggers die minder dan 200 volgers hebben (ik heb het aantal volgers op Bloglovin als uitgangspunt genomen), en brengt hen hiervan op de hoogte.
  4. Je mag degene die jou genomineerd heeft, niet zelf niet terug nomineren.

Mijn antwoorden op de vragen van Marieke

1. Waarom ben je begonnen met naaien?
De eerste steken op een naaimachine heb ik gedaan in het teken van de jaarlijkse Sinterklaassurprise bij mijn schoonfamilie. (De surprise is een Nederlandse traditie waarbij iedereen een naam trekt en dan voor die persoon iets knutselt dat typisch is voor hem/haar en daarbij ook een gedicht schrijft (in sommige gezelschappen wordt alleen iets geknutseld of enkel gedicht, in dat van ons wordt beide gedaan). Je kunt je voorstellen dat er vaak gelachen wordt bij zulke gelegenheden.)
In 2010 had mijn man (toen nog mijn vriend) zijn vader getrokken en ik mijn schoonmoeder. Nu wilde het toeval dat mijn man en ik net besloten hadden om te trouwen en mijn schoonouders waren in 2010 40 jaar getrouwd. Dus vatten we het plan op om een duo-surprise te maken. M'n schoonouders zouden als bruid en bruidegom aangekleed worden. Voor die bruid wilde ik een lange sleep maken, maar ik zag het echt niet zitten om dat met de hand te doen. Dus heb ik m'n schoonmoeder ingeschakeld om me uit te leggen hoe ik op haar machine recht kon stikken. Als ze toen geweten had dat ze mij op weg aan het helpen was om eens goed met haar te lachen, had ze dat waarschijnlijk met minder enthousiasme gedaan, maar het is wel het begin van mijn "naaicarrière" geweest. 
Voor kerst heb ik toen een naaimachine gekregen, en daar heb ik de eerste wiegbekleding voor onze eerste boef op gemaakt. Na heel wat zelfstandig geklungel op m'n naaimachine, ben ik in 2012 uiteindelijk op naailes gegaan. En sindsdien heb ik de naaimicrobe flink te pakken.
  
2. Waarom vind je het zo leuk?
Ik vind het heel leuk om mensen te verrassen met een zelfgemaakt cadeautje. Als ik iets aan het maken ben voor iemand, is die persoon heel speciaal in mijn gedachten. 
Daarnaast vind ik het ook tof om unieke stukken te maken voor mijn eigen kinderen.

3. Welke creatie heb je in de hoek gegooid?
Een rok die ik maakte uit een veel te zwaar ribfluweel en waarvan ik het model te recht vond (ik hou meer van klokvorm en A-lijn) en toen ik probeerde het geheel wat zwieriger te maken met extra stof ertussen, leek dat ook nergens op. Ik heb de rok niet af gemaakt. Dit was m'n eerste of tweede creatie in de naailes en ik had nog niet echt verstand van stoffen of van patronen.

4. Wat wil je nog gaan maken?
Zoveel. De patronen van Zonen09 staan erg hoog op m'n lijstje. Ik wil een Cisse short voor de oudste maken en mocht de Lars jas ook nog lukken voor dit voorjaar, zou ik helemaal blij zijn. Maar ik denk dat de eerste naaisels na de geboorte toch wel babylegginkjes en jumpsuits zullen zijn. Deze heb ik goed in de vingers zitten en zijn fijne projectjes voor tussendoor.
5. Wat vind je het mooist wat je ooit gemaakt hebt?
Ik ben erg trots op het Theo hemd dat ik voor mijn zoon maakte (al gebiedt de waarheid me te zeggen dat ik op elk maaksel nog wel iets aan te merken heb).

6. Waarom blog je?
Ik ben beginnen bloggen omdat ik naar aanleiding van Fashion Revolution Day 2014 het idee gekregen had om zelf alle kleren voor m'n zoon te maken mét verantwoorde stoffen. Om op die manier iets te doen voor het behoud van onze planeet. M'n blog ben ik begonnen om verslag te doen van hoe het lukte om mijn voornemen in de praktijk om te zetten. Ondertussen heeft mijn blog ook een tweede functie gekregen en dat is die van archief. Ik vind het fijn om een overzicht te hebben van (bijna) alles wat ik zelf gemaakt heb met eventuele opmerkingen voor als ik een bepaald stuk nog eens opnieuw wil maken. 

7. Van welke stoffen gaat jouw hart harder kloppen?
Ik koop enkel biologische stoffen (soms zondig ik, maar slechts heel soms). Het aanbod biologische stoffen is niet zo groot als het niet-biologische aanbod, maar bijna een jaar later heb ik toch al een mooie collectie verzameld en heb ik zo mijn voorkeuren: Birch vind ik een heel tof stoffenmerk. Jammer genoeg wordt dat hier in de buurt niet zoveel verkocht. 
Toffe jongensstoffen vallen ook in de smaak. 
De webshop Ella & Basiel verkoopt originele biostoffen die ik nergens anders vind.

8. Waar maak jij graag tijd voor?
Om te naaien, natuurlijk!
Samen eten met het gezin. 
Boekjes lezen/knutselen met de oudste zoon, een serie kijken met m'n man, knuffelen met de jongste zoon. 
Samenzijn met de familie.
Bijkletsen met vriendinnen.

9. Wat voor thee drink je graag?
Groene thee met citroen, en rozebottel- of rooibosthee.

10. Wat is je lijfspreuk?
Creativity takes courage.

Bedankt, Marieke! Het was leuk om na te denken over deze vragen en de antwoorden uit te schrijven. Zo zijn de verhalen meteen vastgelegd in mijn archief.

Ik nomineer de volgende blogsters:
- Eefje van Wollebol
- Deborah van Cas & Nina
- Karolien van Creatief met Karolien
- Sofie van De kopspeldekes
- Nienke van Pienkel

en ben heel benieuwd naar hun antwoorden op de volgende vragen:

1. Wat is het verhaal achter de stof die je het langst in je kast hebt liggen?
2. Welke blog, die je niet voor de Liebster Award kan nomineren omdat ze teveel volgers hebben, moet je echt lezen?
3. Voor welke naaitechniek heb je toch een beetje angst? 
4. Op welk stuk dat je zelf genaaid/gecreëerd hebt, ben je het meest trots?
5. Wie of wat is je grootste inspiratiebron?
6. Doe jij iets speciaal voor het milieu? Indien ja: wat? Indien nee: waarom niet?
7. Hoe combineer jij werk, gezin, sociaal leven en naaien/creatief bezig zijn?
8. Wat zijn jouw dromen voor de toekomst?
9. Welk boek raad je iedereen aan om te lezen?
10. Beschrijf jezelf in 3 woorden.

 
Follow on Bloglovin

3 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal Saskia! En ook fijne web winkel tip ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleine man. Ik hoop dat het jullie goed gaat!

      Verwijderen
    2. Bedankt! Het gaat heel goed! binnenkort show ik hem op m'n blog. ;-)

      Verwijderen