dinsdag 17 februari 2015

Laptophoes uit oude jeansbroek

Hier toch nog een 2014 creatie.

Anderhalf jaar geleden maakte ik al eens een laptophoes uit een oude jeansbroek. Ik voegde toen wat tutorials van het wereldwijde web bij elkaar. Bij het proefmodel bleek ik te dicht tegen de rits genaaid te hebben, en de voering mocht ook net iets korter dan de buitenkant. Van nummer 2 was ik al veel meer tevreden. Zelfs zo dat ik die wel een verjaardagscadeau waardig achtte. En via de post kwam hij bij de jarige job terecht.



Daarna heb ik geen laptophoes meer gemaakt, totdat m'n jongste broer vroeg of ik voor hem een hoes uit jeans wilde maken plus zakje voor z'n mobiel toetsenbord. Uiteraard! Omdat met een patroon/handleiding werken - bij mij - toch sneller gaat dan uit de losse pols, nam ik het de werkwijze voor de ipad-hoes uit Stof-voor-doe-hetzelvers 1 als uitgangsbasis. Voor het patroon gebruikte ik een kartonnen mal die ik in de zomer gemaakt had voor mijn proefmodel. Los van het knippen zat de laptophoes plus een groot deel van de toetsenbordhoed in 1 naailes (2u) in elkaar.

Ik gebruikte een oude jeansbroek voor de buitenkant van de 2 hoezen en voor de voering gebruikte ik de band van een oud gordijn dat op mijn kot, in appartement 1, 2, 3 en 4 gehangen heeft. Van recyKleren gesproken.

Ik tornde één van de achterzakken los en naaide die op één van de 2 kanten van de lapthoes; daar kan de oplader van de laptop in. Broerlief heeft dezelfde laptop als ik, dus kon ik mooi met de mijne kijken of ie paste. Jawel! Fijn!



Een mobiel toetsenbord heb ik dan weer niet. Ik kreeg de afmetingen wel door, maar die vergat ik even toen ik de voering kleiner knipte zodat ie mooi in de hoes zou vallen. Dan kon ik geen velcro (klittenband, voor de Nederlandse lezers) meer gebruiken als sluiting, ik had elke centimeter nodig opdat het toetsenbord zou passen (volgens de afmetingen die ik doorkreeg). Dan maar met een knoop en lus werken. Voor de lus gebruikte ik ook de stof van de voering. Kwestie van een rode, euh, blauwe, draad te hebben.


 
De lus zette ik vast met een stukje jeansstof en daar kon mooi m'n labeltje onder, want omdat ik een broekspijp gebruikte voor de toetsenbordhoes kon ik daar nergens meer het labeltje tussen naaien (tenzij ik zou gaan tornen, maar hey, wie mijn blogposts regelmatig leest, kent mijn voorliefde voor dat onderdeel van het naaiproces), dus dat kon dan mooi daaronder (alleen jammer dat ik daar geen foto van genomen heb). 

Eindresultaat:

Oh ja, voor wie zich afvraagt waarom de hoes op de ene foto blauwer is dan op de andere: het licht in de winter, argh!!!

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten