donderdag 18 december 2014

De kaptrui uit SVDHZ 1


Half november had ik een weekje vrij. Ik kan het iedereen aanraden om op een onlogisch moment even een week thuis te zijn. Is ideaal om de batterijen weer op te laden. Hoewel we een heel to-do-lijstje voor in huis hadden, was er ook genoeg ruimte om creatief bezig te zijn. Op de Sazul-facebookpagina liet ik al een sneakpreview zien van wat ik die dagen allemaal maakte. 


Ik begon de vakantieweek met een avond patronen tekenen.

Patronen tekenen: Kaptrui uit SVDHZ 1, Leather sweater en Randy broek uit LMV

Eigenlijk vind ik dat het minst leuke van het naaien, patronen tekenen. Ik wil het liefst zo snel mogelijk aan het naaiproces zelf beginnen. Maar die avond heb ik er de tijd voor genomen. Ik tekende zelfs meteen naadwaarde bij het patroon, zodat ik het alleen maar op de stof hoef te leggen en meteen kan beginnen knippen. Hoewel dit ervoor zorgt dat je nog wat langer met het patroon bezig bent, ga ik deze methode vanaf nu toch steeds toepassen. Want 1x de naadwaarde bijtekenen in het patroon en daarna meteen kunnen knippen, of telkens je het patroon wilt maken naadwaarde bijtekenen op de stof, dan spaar je met de eerste methode toch heel wat tijd. 

Ik tekende als eerste het patroon van de kaptrui uit Stof voor durf-het-zelvers 1. Vorige keer maakte ik maat 104 en deze 2 exemplaren zijn nu wat aan de krappe kant:





Dus heb ik me deze keer aan maat 110 gewaagd. Dat was wel even slikken. Is mijn kleine boef dan al zo groot? Ik waagde me nog eens aan een heel kledingstuk op de overlock naaien. Bij mijn rok was dat geen succes geweest, maar hierover later meer. De trui zat snel in elkaar en ik dacht dat er geen foutjes in zaten. Maar toen ik helemaal klaar was bleken er toch 2 valse plooien in de halslijn te zitten. Ik had écht geen zin om de overlocksteek los te tornen en dan toch weer het risico te lopen op een gelijkaardige valse plooi door die overlock, dat ik het maar zo gelaten heb. Men mag zien dat dit kledingstuk met de hand gemaakt is. 
Toen de trui af was, heb ik een foto (zonder model) naar mijn moeder gestuurd en die vroeg zich af of de trui niet te groot was. Ik had hetzelfde gevoel. De volgende ochtend werd de trui meteen aangetrokken, en ja, hij was wat oversized, maar zeker niet overdreven. Onze boef staat er goed mee!
Het model fotograferen valt niet mee. Dus ik heb hem maar de iPad in handen geduwd en zo snel wat foto's gemaakt. Ziehier het resultaat:




En hier is zijn nog wat meer detailopnames van de trui:

deze sweater stof is ecologisch verantwoord geproduceerd en kocht ik bij Sew Natural
voor de voering gebruikte ik een tricot met ijsberen

trots dat ik erin geslaagd ben om met de overlock de naden mooi te laten overlopen!

één valse plooi
en de tweede valse plooi

Het heeft wel iets, zo'n effen trui. Maar toch ben ik aan het twijfelen of ik er niet alsnog een applicatie op zou naaien (zoals bij de snor-met-bril-trui). Maar welke dan? Suggesties zijn welkom.

Over truien 2 en 3 en over de broek(en) meer in volgende blogposts.
Tot binnenkort!


Follow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Lang leve ecologisch verantwoorde stofjes! En die valse plooitjes: no worries. Men mag inderdaad zien dat het handgemaakt is. Super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen